Mot d’ouverture de la Sous-ministre déléguée
Ce discours est fourni dans la langue prononcée.
Le discours prononcé fait foi
Chair, members of the Committee,
I am pleased to be with you today to speak about funding granted and subsequently terminated to the Community Media Advocacy Centre and the steps that the Department of Canadian Heritage has taken to strengthen and further clarify processes.
My name is Mala Khanna, I am the Associate Deputy Minister for Canadian Heritage. I am here with Charles Slowey, the Assistant Deputy Minister, Community and Identity sector. We are joining you today from the unceded territory of the Algonquin Anishnabe peoples.
Let me start by reiterating that anti-semitism and all forms of hatred have no place in Canada. Organizations and individuals demonstrating hateful and racist behaviour, whether anti-semitic, anti-francophone, anti-Black, anti-Indigenous, or against other racial or religious groups should not be supported through government funding.
The hateful comments made by Mr. Marouf were shocking and profoundly disturbing to us.
Had Cdn Heritage officials been aware of his comments, the project would not have been funded.
As the Minister did when he was before you on October 7, I would also like to apologize for the pain this has caused.
In explaining what happened in this situation, I would like to start with a bit of context.
Canadian Heritage officials negotiate thousands of grants and contributions with individuals and organizations every year. Last year, the Department administered 1.7 billion dollars in grants and contributions representing 80% of its total budget. In delivering these programs, the department follows well established review procedures which include, assessment of the public profile of the organization, the applicant’s track record and financial issues.
In this case, the project on paper met the criteria of the anti-racism action program. There was an internet search done of CMAC as an organization, but it was not done of the individuals that would be performing the work, and nothing turned up in that search. Had the hateful comments turned up, the project would not have been funded.
On July 26, 2022, the Ministers’ office informed me by phone that there was an issue that would need to be looked into concerning anti-semitism with one of our projects. On August 2, I received information from the Minister’s office via email about the case, including one of the offensive tweets.
Between August 2 and August 19, the department determined how the individual was connected to the project, reviewed the contractual obligations, sought legal advice, and ultimately suspended the project on August 19. The Minister then terminated the agreement with CMAC and the Department is pursuing the recovery of funds that were paid to CMAC.
Lors de la réunion du 7 octobre, le ministre a reconnu que le temps qu'il a fallu pour suspendre et résilier l’entente une fois que nous avons été informés des commentaires haineux aurait pu être plus court. Je suis d'accord avec lui. Nous avons tiré des leçons de cette expérience et nous avons pris des mesures qui renforcent ce processus et raccourci les délais.
Lors de la réunion du 7 octobre, le ministre Hussen a également déclaré qu'il avait demandé au ministère de procéder à un examen complet du processus existant.
À la suite de ce processus :
Il est maintenant indiqué de façon explicite dans les demandes de financement que les projets qui soutiennent la haine ou la discrimination ne sont pas admissibles.
Nous demandons maintenant aux demandeurs d'attester, par écrit, qu'ils ne mineront pas la stratégie de lutte contre le racisme et qu'ils respecteront la Charte canadienne des droits et libertés et la Loi canadienne sur les droits de la personne.
Le ministre a maintenant l’option de mettre immédiatement fin à un contrat.
Nous effectuons une recherche d'information publique en ligne sur l’organisme et les individus identifiés comme travaillant sur le projet.
Les agents de programme ont reçu une formation sur les nouveaux critères et sur l'antiracisme et l'antisémitisme.
Utilisant le nouveau processus de vérification, nous avons revu chacun des accords actifs et qui ont reçu du financement, environs 350 au total et environs 200 demandes additionnelles, qui relèvent de la stratégie canadienne de lutte contre le racisme en
Les fonds recommencent maintenant à être attribué aux communautés, là où ils doivent être, afin que les groupes puissent continuer à entreprendre l'important travail.
Nous entreprenons également un examen plus vaste de tous les programmes de Patrimoine canadien et les résultats de cet examen nous aideront à raffiner et à améliorer nos processus.
Le ministère a entrepris un travail important pour traiter les problèmes graves qui ont été mis en lumière dans cette situation et nous serions heureux de répondre à vos questions.
Merci.